Empatia, zaangażowanie społeczne i pieniądze. Cz.3.

W poprzednich dwóch cześciaj omówiłam kwestię empatii oraz jej związku z pieniędzmi. Okazuje się, że rozwijanie empatii może mieć ogromny…

Empatia, zaangażowanie społeczne i pieniądze. Cz.3.
Photo by Paweł Czerwiński on Unsplash

W poprzednich dwóch cześciaj omówiłam kwestię empatii oraz jej związku z pieniędzmi. Okazuje się, że rozwijanie empatii może mieć ogromny wpływ na skuteczność biznesową realizowanych przez nas projektów. Ważne zatem aby stale się uwrażliwiać i ją rozwijać. Pytanie brzmi: jak to robić optymalizując landingi pod konwersje i przesuwając przyciski CTA o piksele? Da się.


Indywidualne rozwijanie empatii

Całakiem sporo pomysłów na to jak rozwijać empatię podrzuca w swoim artykule “Designers, stop talking about empathy” Michael Channover z NerdWallet. Myślę, że spośród wszystkich proponowanych przez niego punktów najtrudniejszy jest piąty. Ale po kolei.

Michale proponuje po pierwsze, żeby po prostu “stawać się bardziej empatycznym” w swoim codzienym byciu. Rozważania na temat historii napotkanych w codziennych sytuacjach ludzi, myślenie o ich celach i potrzebach, jego zdaniem może rozwijać empatię. Drugim sposobem jest “wypracowanie empatycznych rytuałów” w pracy, które sprawią, że regularnie będziesz poszerzał swoją wiedzę o użytkownikach rozwiązania, które projektujesz. Badania użytkowników, śledzenie danych i zastanawianie się nad przyczynami, to mogą być właśnie te rytuały. Trzecim sposobem jest “dzielenie się tymi odkryciami z innymi” i nie pozostawianie swoich empatycznych odkryć za drzwami. Rzeczywiście, zarażanie empatią i angażowanie innych w takie podejście może pomóc w uwrażliwaniu całej organizacji, choć stanowi ogromne wyzwanie.“Używanie narzędzi wspierających empatię” jest czwartym rozwiązaniem. Takich narzędzi jest sporo i rzeczywiście praktyka pokazuje, że podczas przesuwanie CTA projektanci zapominają o istnieniu person, map empatii czy CJM, które mogą zbliżyć do użytkownika. Jednak spośród wszystkich tych wskazówek najtrudniejsza wydaje mi się piąta “Zatrudniaj empatycznych projektantów”. Jak podczas rekrutacji ocenić poziom empatii osoby siedzącej na przeciwko? Co właściwie ma być kryterium empatii? I jak mało-empatyczny projektant ma zatrudniać osoby empatyczne?

Zaangażowanie społeczne

Uważam niektóre podpowiedzi Michaela za mało konkretne. Dlatego dopisałabym do jego listy punkt szósty:

Poszerzaj kontekst, szukaj nowych scenariuszy, decentralizuj, komplikuj
i szukaj różnorodności dookoła.

Po pierwsze: Zamiast zatrudniać empatycznych projektantów, może lepiej zadbać o różorodność zatrudnianych osób? Badania nad empatią pokazują wyraźnie, że to komplikowanie rzeczywistości i poszukiwanie nowych perspektyw pobudzają empatię. Zamiast więc zastanawiać się podczas rozmowy z kandydatem na projektata jak bardzo jest lub nie jest empatyczny, lepiej zastnanowić się nad tym jak bardzo skomplikuje krajobraz zatrudnianych w zespole osób i wniesie nowy, kolorowy pierwiastek różnorodności.

Po drugie: komplikuj swój krajobraz. Zaangażowanie społeczne w projekty na rzecz organizacji, których tematyka jest odległa od codziennej pracy, komplikuje krajobraz dookoła. Poszukiwaie różnorodości w realizowanych projektach, doświadczanie zupełnie różych środowisk, problemów, realiów, zmusza mózg do poszukiwania nowych ścieżek i rezygnowania z dotychczasowych sposobów działania. Dodatkową wartością jest jeżeli dodatkowo wiąże się to z niesieniem realnej pomocy.

Raporty wskazują, że poziom zaagażowania społecznego w Polsce jest na poziomie ok. 35%. W 2013 roku zaangażowanie społeczne zadeklarowało 34% Polaków. Osoba aktywna społecznie to taka, która angażuje się w przynajmniej jedną z wymienionych poniżej form działania:

  • Wolontariat nieformalny (27%)
  • Wolontariat formalny (18%)
  • Kościół i związki wyznaniowe (9%)

Filantropia NIE JEST formą zaangażowania społecznego, więc wymieniane przez niektórych wpłaty na WOŚP nie są uwzgldniane w badaniach.

Jak robią to inni?

Inspirujący ludzie są dookoła: projektanci i badacze poszukujący sposobów na komplikowanie sobie rzeczywistości. To osoby, które obserwuję i od których stale się uczę, inspirują mnie i motywują do tego, żeby działać.

fot. LinkedIn

Jest między innymi wśród nich Clive K. Lavery, konsultant UX, projektant, człowiek, który tak sobie zorganizował życie zawodowe, żeby 1 dzień z pięciu pracujących przeznaczać wyłącznie na projekty typu non-profit. Nasza praca czesto pozwala na elastyczność, on postanowił tę elastyczność wykorzystać do wspierania NGOsów. Podczas swoich wystąpień na konferencjach opowiada o tym jak zostać “Digital do-gooderem”.

fot. Twitter

Jason Ulaszek, założyciel UX for Good, zrzeszającego projektantów, którzy chcą wykorzystywać znane im metody i techniki do rozwiązywania problemów społecznych. Jednym z wyzwań, których się podjęli było przeprojektowanie doświadczeń odwiedzających Centrum Pamięci w Kigali.

Na koniec warto też przypomnieć ważne inicjatywy takie jak Projektosonda, czyli program stażowy organizowany co roku przez krakowską Edisondę. W ramach projektosondy przyszli stażyści-projektanci mają za zadanie wesprzeć wybraną organizację pozarządową w rozwiązaniu określonych wyzwań. Program jest wartościowy ponieważ łączy rozwój empatii przyszłych projektantów i realne wsparcie dla NGO.

Inną ważną inicjatywą jest The Copenhagen Letter — list, który może podpisać każdy związany ze światem projektantów, a który to jest manifestem przypominającym projektantom jak silne narzędzie trzymają w rękach i z jak dużą odpowiedzialnością się to wiąże.

Są też Rzeczywiste Doświadczenia

Kolektyw Rzeczywiste Doświadczenia powstał jako odpowiedź na realne potrzeby organizacji pozarządowych w Polsce związane ze świadomą i skuteczną digitalizacją ich działalności. Powołaliśmy go także do życia dlatego, żeby projektanci szukający możliwości rozwoju i odskoczni od codziennych zadań, mieli prosty dostęp do takich wyzwań.

Rzeczywiste Doświadczenia są hubem, który łączy świat UX ze światem NGO. Zrzeszamy blisko 100 projektantów/tki i badaczy/ki UX oraz programistów/ki, którzy chcą wspierać swoimi kompetencjami orgaizacje pozarządowe. Działamy głównie jako podmiot konsultacyjny — pomagamy organizacjom znaleźć najlepsze rozwiązania, doradzamy i edukujemy. Zdarza się jednak także, że podejmujemy się realizacji projektów, które nastepnie są wdrażane.

Mamy nadzieję zmieniać nie tylko swój krajobraz dookoła komplikując go nowymi wyzwaniami, ale także krajobraz polskiego trzeciego sektora i branży UX.

Chcesz zostać do-gooderem? Dołącz do nas. Więcej o Kolektywie na naszej stronie www.rzeczywiste.org.


Empatia, zaangażowanie społeczne i pieniądze. Cz.1

Empatia, zaangażowanie społeczne i pieniądze. Cz.2