#2 Bezład. Nieregularnik nieustrukturyzowany

Drugie wydanie nieregularnego newslettera pełnego inspirujących poleceń.

Mój portret w pomarańczowej zimowej czapce i szaliku.
Fot. D.J.


Z miesięcznika zrobił się nieregularnik 😁 bo czas ostatnio był bardzo intensywny i na regularność nie było przestrzeni 😅 Warsztaty, meetupy, wystąpienia na konferencjach, zajęcia ze studentami i moje własne studia. Dużo aktywności! Ale co za tym idzie - bardzo dużo inspiracji. Poniżej garść wybranych, które mam nadzieję, będą dla was wartościowe.

Jak zaprojektować neuroinkluzywne studia?


To co szczególnie mnie pochłonęło ostatnio, to studia MBA, które rozpoczęłam w maju, jednocześnie kończąc studia podyplomowe dotyczące "Neuroróżnorodności w miejscu pracy". W mojej głowie pojawiło się wiele przemyśleń o tym jak projektować procesy edukacyjne dla osób dorosłych, tak, żeby były inkluzywne i komfortowe dla wszystkich. W tym kontekście studia MBA Analiza Danych i Innowacje na SWPS okazały się być rewelacyjnie zaprojektowanym doświadczeniem, kiedy tymczasem studia skupione na neuroróżnorodności dalekie od podstawowych zasad, które mają zapewniać komfort osobom neuroatypowym. Szewc bez butów chodzi chyba 😅 Zbieram wszystkie swoje przemyślenia i rekomendacje w osobnym artykule, który wkrótce opublikuję na blogu.

A póki co polecam artykuł Weroniki Tomiak "Kto powinien dostosować się do kogo? Paradoks polskiego systemu edukacji", w którym zwraca ona uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z poruszonym przeze mnie wyżej tematem, ale też zaznacza jedną bardzo ważną i bliską mi myśl:

"Wierzę, że zadaniem, np. systemu szkolnictwa jest przystosować się do tego, aby wszyscy – a nie tylko osoby z jednym, utartym sposobem myślenia i funkcjonowania – mogli być sobą i w pełni uczestniczyć w życiu społecznym. Różne formy funkcjonowania mózgu u osób neuroatypowych, np. u dyslektyków, autystów czy osób z ADHD, mają swoje konsekwencje w postaci specjalnych potrzeb i trudności, ale też wyjątkowych predyspozycji i umiejętności – jak np. ponadprzeciętna kreatywność, umiejętność hiperskupienia czy wysoka motywacja – które są rzadko podkreślane. W rezultacie Neuroróżnorodni wpychani są w sztywne ramy systemowe. Nie mają szansy docenić swojej wyjątkowości, bo ich odmienność widziana jest przez pryzmat zaburzenia."

Jak zaprojektować neuroinkluzywne biuro? Raport firmy SKANSKA z rekomendacjami


Odnośnie projektowania neuroinkluzywnego koniecznie musze podzielić się tutaj raportem, który mnie zachwycił pod względem swojej zawartości merytorycznej, ale też jako raport sam w sobie - ogromna przyjemność dla badawczych oczu czytać tak opracowany dokument. Jeżeli interesuję Cię temat projektowania przestrzeni biurowej tak, aby była komfortowa dla osób o zróżnicowanych potrzebach, koniecznie po ten raport sięgnij:

https://neuroinclusive.design/

​​Mental Health Awareness Month

Maj jest miesiącem świadomości zdrowia psychicznego. Jest to temat złożony, w maju poruszany jakby trochę cześciej (np. dzisiaj podczas konferencji Infoshare Katarzyna Leszczyńska-Bohdan poruszyła ważną kwestię zdrowia psychicznego i rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję), ale mi szczególnie bliski był kiedyś temat psychicznego dobrobytu osób zajmujących się badaniami user experience. Z tego powodu wygrzebałam z otchłani internetu zaktualizowany niedawno przewodnik stworzony przez Lizzy Burnam dedykowany właśnie UX Researcherom:
https://www.userinterviews.com/blog/self-care-for-ux-researchers

Etyka, sztuczna inteligencja i badania ux


A skoro jesteśmy już przy sztucznej inteligencji i badaniach user experience, to chciałabym nawiązać do kwestii związanej z etyką projektowania rozwiązań AI. Jestem przekonana, że rola badaczy i badaczek UX w procesie projektowania takich rozwiązań jest ekstremalnie istotna. Więcej na ten temat znajdziecie w wyczerpującym artykule Celine Lenoble pt. "UX Researchers' role in shaping AI products and services"

A jeżeli temat etyki i sztucznej inteligencji was szczególnie interesuje - Ravit Dotan zebrała w jednym miejscu listę newsletterów, na które możecie się zapisać, żeby śledzić ten temat, szczególnie teraz kiedy tyle się w tym obszarze dzieje.

A jeżeli chcecie zobaczyć ile o sztucznej inteligencji w swoich nowych rozwiązaniach mówił Google...

...polecam krótki film podsumowujący w 10 minut całą konferencję Google IO:


Generative AI for Good Hackathon


A dla tych aktywnie zaangażowanych w obszar rozwiązań AI - napomknę tylko, że cały czas można zapisać się na Hackathon, który odbędzie się w połowie czerwca, a w trakcie którego zespoły będą pracować nad rozwiązaniami AI, które mogą wesprzeć organizacje non-profit w ich działalności. Udział jest bezpłatny, a wygrać można w sumie 10000$, które przeznaczone zostanie na cele charytatywne. Więcej informacji:
https://hacktotherescue.org/

Konferencja Speak_IN UX w Gdyni


A dla tych, którzy niekoniecznie widzą siebie podczas hackathonu - jest również szansa podzielić się swoją wiedzą podczas konferencji UX, która odbędzie się w październiku w Gdyni. Dokładny opis wydarzenia znajdziecie na stronie PPNT. Zgłoszenia dla prelegentów są przyjmowane do 30 czerwca. Zachęcam ogromnie! A tutaj szczegóły: https://ppnt.pl/wydarzenia/speak-in_ux-2022/

Film "Rój" dostępny tylko online


Pisząc o wyzwaniach związanych z rozwojem nowych technologii pomyślałam o naszej przyszłości i filmie "Rój", który między innymi ten wątek porusza. Długo mogłabym opisywać co czułam, kiedy go oglądałam. Moim zdaniem debiut Bartka Bali nie jest przyjemny, raczej trudny, momentami w swojej klaustrofobicznej formie drażniący, ale warto, bo jest filmem zrealizowanym pięknie i mądrze. Myślę, że najlepiej samodzielnie tego doświadczyć i ocenić. Film jest dostępny wyłącznie online, więc obejrzeć możecie go siedząc wygodnie w domowym zaciszu: https://filmroj.pl

Do zobaczenia znowu niebawem! 🙌

Dominika